Home EVCharge Total Energies

FAQ - Beheer

Op deze pagina

Mijn medewerker verlaat het bedrijf. Kan hij de laadpaal behouden of kan ik hem als werkgever recupereren?

Idealiter blijft de laadpaal bij de ex-werknemer en spreek je eventueel een overnameprijs af op basis van een afschrijvingstabel. TotalEnergies kan de paal weghalen mits akkoord van de huiseigenaar maar stockeert geen gebruikte laadpalen, dus je dient hier als werkgever zelf voor te zorgen. Hou er rekening mee dat de kosten hierbij al snel hoger zijn dan de (boek)waarde van de laadpaal; je kan je afvragen of het de moeite loont.

Waarom staan de laadsessies van de vorige maand niet op mijn factuur?

Dat gebeurt meestal bij laadsessies op de openbare weg aan laadpalen van onze partners. Ze moeten ons immers elke maand de door onze gebruikers uitgevoerde transacties doorgeven en die communicatie kan soms tijd vragen. De transacties zullen de volgende maand op jouw factuur staan.

Mijn laadpunt geeft een hoger verbruik aan na een laadsessie dan mijn wagen, waarom is dat?

Bij een laadsessie treden steeds laadverliezen op door de omvormer in de wagen die wisselstroom omzet naar gelijkstroom. Deze verliezen kunnen oplopen wanneer aan te laag vermogen wordt geladen, vermijd dus om dat in te stellen via de wagen of app.

Worden alle laadsessies geregistreerd in de EVHome app?

Enkel de @Home oplaadpunten (transacties die thuis worden gerealiseerd door de werknemer met zijn TotalEnergies-laadpas en op het oplaadpunt dat door de werknemer wordt meegedeeld in de EV Home-app). De oplaadbeurten die buitenshuis worden gerealiseerd, zijn niet opgenomen in de EV Home app.

Hoe verwerkt TotalEnergies gevoelige GDPR-gegevens?

TotalEnergies verwerkt persoonsdata als 'Independent Controller' volgens de GDPR-normen. Persoonsgegevens worden enkel gebruikt in het kader van een klantopdracht, bv een installatie bij een medewerker. Bij een laadsessie worden nooit persoonsgegevens uitgewisseld met externe partijen. Klanten kunnen te allen tijde vragen om hun gegevens te schrappen, conform de vigerende regelgeving.

Investeert TotalEnergies zelf in publieke laadpalen?

TotalEnergies heeft in België het grootste aantal publiek toegankelijke laadpalen. Die vind je op servicestations, bij bedrijven en in het publiek domein - gemeenten en steden, snelwegen en park&rides. Daarnaast zoeken wij steeds naar interessante locaties op drukke verkeersknooppunten of -bestemmingen om EV laadstations te bouwen. Hierbij betalen wij de eigenaar van het terrein een interessante vergoeding mits een engagement op lange termijn. Contacteer ons via de website indien u zo'n terrein aan ons wilt voorstellen.

Welke procedure moet een werknemer volgen om automatische terugbetaling van thuislaadkosten te krijgen?

Op de dag van de activering van hun laadpunt ontvangt de medewerker een e-mail met uitnodiging om zich in te schrijven op de EV Home-app. Daarbij zijn het bankrekeningnummer, het nummer van de laadpas en de EMI3-code van de thuislaadpaal nodig. Thuislaadkosten worden maandelijkse automatisch terugbetaald op basis van het gemeten verbruik met de laadpas over de afgelopen maand. De eerste maand na installatie kan dit wat langer duren, maar de terugbetaling wordt steeds gestort rond de 20e van de maand. Het toegepaste tarief is het CREG-tarief voor een woning met EV en digitale meter, dat regionaal bepaald wordt.

Kan ik als bedrijf mijn laadpaal ter beschikking stellen van mijn bezoekers of van het publiek?

Bedrijven kunnen hun laadpalen openstellen voor bezoekers, die een sessie opstarten met hun eigen laadpas en die de laadkosten betalen via hun kaartaanbieder, met wie TotalEnergies samenwerkingsovereenkomsten heeft. TotalEnergies stelt in overleg met het bedrijf de tarieven op de laadpalen, waarbij onderscheid kan worden gemaakt tussen de laadkost voor eigen medewerkers of het tarief voor bezoekers. Indien laadpalen worden opengesteld voor bezoekers of publiek, worden ze zichtbaar op de verschillende apps en kaarten met publieke laadpunten.

Hoe kan een werknemer de transacties op zijn thuislaadpunt controleren?

Alle transacties en terugbetalingen staan in de EV Home app, in het onderdeel ‘Verbruik’.

Hoe kan het terugbetalingstarief voor de thuislaadkosten worden aangepast?

TotalEnergies past maandelijks het CREG-tarief aan op basis van het nieuw gepubliceerde tarief. Dit wordt automatisch aangepast voor alle gebruikers, die hiervoor niets hoeven te doen.

Kan TotalEnergies fiscaal of juridisch advies verlenen bij de opmaak van een car policy of bij de bestelling van laadpalen?

TotalEnergies zal nooit uit eigen naam en in eigen rekening adviezen geven van juridische of fiscale aard. Om klanten te helpen, zullen wij verwijzen naar officiële websites of bronnen van externe experten of media. Hierbij neemt TotalEnergies geen enkele verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid ten aanzien van de inhoud van deze bronnen.

Kan ik zelf de instellingen van het laadpunt aanpassen met de MyEnovates-app?

Tegen begin 2024 hopen we de MyEnovates applicatie volledig te kunnen vrijgeven voor laadpunten die door ons geïnstalleerd werden. Dan zal je zelf bepaalde instellingen van het laadpunt kunnen aanpassen. De persoonlijke QR-code die je hiervoor nodig hebt, zal dan ook bezorgd worden.