Home EVCharge Total Energies

FAQ - Laden

Op deze pagina

Wat doet de klantendienst in het geval van een incident met een van de laadpunten?

Voor 24/7 eerstelijnssupport staat onze klantendienst telefonisch tot uw beschikking, in alle courante talen. Je kan hen bereiken op het nummer dat vermeld staat op de sticker op de zijkant van de laadpaal. Op deze sticker staat ook het serienummer van de laadpaal, wat je gevraagd zal worden. Deze eerstelijnsdienst lost 80% van de gemelde problemen meteen op. Indien nodig creëren zij een serviceticket dat naar onze interne naverkoopdienst wordt gestuurd en de volgende werkdag opgenomen wordt. De naverkoopdienst tracht het probleem op te lossen en stuurt indien nodig een technieker ter plaatse. Bij gevaarlijke situaties wordt binnen 4 uur na melding een interventie uitgevoerd om de situatie te beveiligen.

Hoe vind ik de laadpalen langs mijn route?

Download de Mobility MyCard app, koppel jouw kaart aan de app, en via de maproutingfunctie vind je de verschillende laadpalen in jouw buurt die jouw kaart aanvaarden. Een andere mogelijkheid is deze interactieve kaart, die voortdurend up-to-date wordt gehouden: https://map.be-mo.io/

Het laadpunt herkent mijn laadpas niet, wat kan ik doen?

Indien het laadpunt bij het badgen geen biepgeluid maakt, herkent het de kaart niet. Controleer dan of de laadpaal in de MyCard app voorkomt als beschikbare paal. Meld dit indien nodig als incident in de app. Indien de paal de kaart herkent maar een rode led toont, betekent dit dat de laadsessie niet kan starten of onderbroken is. Dit kan te maken hebben met de connectie met de wagen of met een technisch probleem in de paal. Zoek naar een servicenummer op de paal en contacteer de helpdesk voor ondersteuning. Als je met een betaalkaart wilt laden, is deze mogelijk niet goed geregistreerd of is er onvoldoende saldo.

Wat zijn de tarieven voor de laadpalen van TotalEnergies en zijn partners?

Elke uitbater van een laadpunt bepaalt de tarieven voor zijn laadpalen (variabel deel, vast deel, prijs per kWh, prijs per minuut ...). Wij werken met een netwerk van partners die onze kaarten aanvaarden. Je kunt de tarieven altijd vooraf raadplegen in de MyCard app. Er kunnen ook transactiekosten toegepast worden, afhankelijk van de voorwaarden van jouw contract. In België variëren de prijzen tussen € 0,39/min en € 0,69/kWh naargelang het laadtype (snel of ultrasnel), voor een betaling met bankkaart.

Kan ik de beschikbaarheid van de laadpalen op mijn route raadplegen?

Die info is in real time opgenomen in MyCard, waar je kunt zien of de laadpaal beschikbaar is en welke kenmerken hij heeft.

Kunnen andere mensen mijn laadpunt op de MyCard app zien? (Of op andere charge platformen)

Neen, het thuislaadpunt wordt niet publiek gedeeld om je privacy te beschermen.

Hoelang duurt het om de batterij van een wagen volledig op te laden?

Er is geen vaste laadduur die voor alle wagens geldt. De laadtijd van een elektrische wagen wordt immers bepaald door de capaciteit van de batterij, het maximale vermogen dat geleverd wordt door het laadpunt evenals het laadvermogen van de wagen, dus het maximale vermogen dat de wagen aankan. Hoe hoger het vermogen dat geleverd wordt door de laadpaal, des te sneller het herladen zal verlopen. De wagen moet wel in staat zijn om het vermogen dat de laadpaal levert te aanvaarden. Als de wagen bijvoorbeeld kan herladen aan maximaal 7 kW, dan zal een laadpunt dat 22 kW levert ‘ingeperkt’ worden, en niet sneller laden dan een laadpaal van 7 kW.

Wat is de prijs van een laadsessie aan een station van TotalEnergies?

Er bestaat niet één enkele prijs voor een laadsessie. Het tarief van uw laadbeurt zal afhangen van de locatie, het geleverde laadvermogen (in kW) en de gebruikte betaalwijze (met TotalEnergies-laadpas of externe laadpas). Tarieven variëren soms sterk en de eindprijs kan verhogen door toevoegingen van opstartkosten, transactiekosten of zgn roamingkosten. Raadpleeg de MyCard app om voor elke laadpaal de exacte startprijs te kennen.

Kan de partner van mijn medewerker ook laden op het thuislaadpunt van TotalEnergies?

Door een tweede laadpas aan te vragen op naam van de werkgever van de partner, kan deze ook terugbetaling verkrijgen van de eigen thuislaadkosten. Dit kan voor meerdere leden van het gezin worden ingesteld, zonder beperking op het aantal kaarten. Indien de partner geen terugbetaling wenst, kan met de blanco RFID-badge geladen worden die met het laadpunt is meegeleverd of die apart besteld kan worden. Laadsessies met externe laadpassen zullen mogelijk zijn wanneer de juridische en fiscale gevolgen voor de gebruiker duidelijk zijn afgelijnd met de overheid, wat op dit moment nog niet het geval is en waardoor de gebruiker risico loopt op bijkomende belastingen. Wij proberen dit zo snel mogelijk op te lossen, samen met onze sectorfederatie EV Belgium.

Wat zijn de verschillende betaalwijzen bij een laadpaal?

Er bestaan verschillende betaalopties op de laadpalen van TotalEnergies:

  • Bankkaart via QR-code: toegankelijk op bepaalde laadpalen door de QR-code te scannen die op de laadpaal staat en een account te creëren in de EVCharge-app.
  • Laadpas van TotalEnergies voor professionele klanten.
  • Laadpas van andere aanbieders: TotalEnergies heeft met bijna alle aanbieders (eMSP) overeenkomsten afgesloten waardoor bezoekers met hun kaart of app kunnen gebruik maken van onze laadpalen. Extra kosten kunnen daarbij optreden omwille van de vereiste transacties en facturaties.

Mag ik de batterij van een EV helemaal volladen?

Bij AC-laden kan je makkelijk tot 100% laden, terwijl je bij DC-laden best beperkt tot 80%. Het duurt even lang om van 80 tot 100% te laden als van 10 tot 80%, bovendien is het niet goed voor de levensduur van de batterij.

Hoeveel verbruikt een EV en hoe snel kan ik bijladen?

De gemiddelde EV verbruikt 20 kWh/100km, met pieken tussen 15 en 25 kWh. Aan een driefasige AC-laadpaal kan per uur 11 kWh worden geladen, wat overeenkomt met ongeveer 50km rijbereik. Aan een DC-lader is dat veel meer, maar wordt de laadsnelheid beperkt door de onboard-lader van de auto.

Ik heb privé een ander elektrisch voertuig, kan ik dit ook laden met het laadpunt van mijn werkgever?

Jazeker, mits je hiervoor de blanco RFID-badge gebruikt die met het laadpunt wordt meegeleverd. Met de laadpas van de werkgever is het doorgaans niet toegelaten om andere voertuigen dan de bedrijfswagen te laden.