Home EVCharge Total Energies

FAQ - Technisch

Op deze pagina

Hoe weet ik of mijn elektriciteitsnet het opladen van elektrische voertuigen kan ondersteunen?

TotalEnergies helpt je niet alleen om uw herlaadnoden te bepalen maar ook om een technische audit van jouw terrein uit te voeren. Daaruit kunnen we afleiden hoeveel beschikbare capaciteit je hebt om elektrische voertuigen te herladen. Met behulp van jouw EAN-code kan je zelf bij jouw netwerkbeheerder opvragen wat het aansluitvermogen van jouw installatie is.

Hoeveel vermogen heb ik op mijn bedrijfssite nodig om laadpalen te kunnen plaatsen?

Een AC-laadpaal die 11kWh levert, vraagt 16A vermogen. Niet elke wagen laadt voortdurend aan vol vermogen, dus bij meerdere laadpalen kan gerekend worden met een benodigd vermogen van gemiddeld 10A per stekker. Bij parkings waar wagens een volle dag of langer geparkeerd blijven, kan zelfs met gemiddeld 5A worden gerekend. Onze verkoopsadviseurs helpen je graag bij de dimensionering van jouw sites.

Zijn alle elektrische voertuigen compatibel met de oplossingen van TotalEnergies?

Ja, de laadpas van TotalEnergies geeft toegang tot gelijkstroom (DC)- en wisselstroom (AC)laders die aangepast zijn aan alle merken van elektrische voertuigen. De laadpalen en voertuigen in Europa werken met gemeenschappelijke standaarden die toelaten om overal probleemloos te kunnen laden. Oudere voertuigen hebben mogelijk een verouderde T1-stekker, waarvoor bijna geen laadpalen meer te vinden zijn. Hetzelfde geldt voor oudere Japanse wagens met Chademo-stekker. In de MyCard-app kan je laadpalen selecteren volgens het type stekker.

Ik heb geen oprit, mag ik de kabel over de stoep/het fietspad leggen om mijn wagen te laden?

In de meeste gemeenten is het verboden om een hindernis op het voetpad te leggen. Een kabel kan voetgangers doen vallen, maar is ook gevoelig voor beschadiging door er op te stappen. Om die reden adviseren wij dit niet. Om zeker te zijn, informeert u zich best in jouw gemeente.

Ik krijg binnenkort een slimme meter, moet deze worden aangepast?

Neen, de installatie blijft functioneren en dient niet aangepast te worden.

Ik ga verbouwen, mag ik het laadpunt zelf tijdelijk demonteren?

Neen, het laadpunt mag enkel door gespecialiseerd personeel gedemonteerd worden omwille van de veiligheid en het correct functioneren. Contacteer je werkgever om te informeren naar de mogelijkheden.

Het scherm op de zijkant van mijn eNovates laadpunt is uit?

Dat scherm is het MID-meterscherm, dat gebruik maakt van een naderingssensor. Om het scherm te activeren, wrijf je over het scherm. Tijdens de laadsessie toont het MID-scherm de checksum, firmwareversie en informatie over de energie-invoer/uitvoer.

Wat gebeurt met de laadpaal bij een verhuis of ontslag van de werknemer?

Contacteer je werkgever om te weten welke mogelijkheden er zijn. Opgelet, bij verhuis of vertrek zal TotalEnergies of de installateur het laadpunt niet stockeren, dit is dan de verantwoordelijkheid van de werkgever en (eventueel) werknemer.

Welk laadpunt installeert TotalEnergies bij onze werknemers?

TotalEnergies installeert een state-of-the-art toestel dat aan alle actuele en toekomstige vereisten voldoet. Het toestel kan tot 22kW laden en zowel mono- als driefasig worden aangesloten. Het is uitgerust met een vaste laadkabel van 7 meter met T2-stekker. Standaardfunctionaliteiten zijn dynamic load balancing en automatische terugbetaling, en het toestel is klaar voor 'plug&charge' (ISO 15118) en V2G. Het is van Belgische makelij en uitermate duurzaam en betrouwbaar. Het wordt op de muur gemonteerd, in meerprijs is paalmontage mogelijk.

Er is een flikkerend of permanent rood licht naast het schermpje op de zijkant van mijn laadpunt?

Dit signaleert geen defect. Dit rode lichtje betekent enkel dat er een laadsessie bezig is.

Waarom verkoopt TotalEnergies geen zgn. 'slimme laadkabel'?

Een 'slimme' laadkabel wordt aangesloten op een klassiek stopcontact (230V/10A) en registreert de laadsessies zodat de gebruiker kan genieten van terugbetaling van de thuislaadkosten. Evenwel wordt laden op een gewoon stopcontact afgeraden omwille van de mogelijke overbelasting (en oververhitting) van het stopcontact en de bedrading in de muren, wat met name bij oudere woningen een reëel risico vormt. Anderzijds treden er grote laadverliezen op door aan laag vermogen te laden; dit kan oplopen tot 25% en wordt niet geregistreerd door het toestel. De gebruiker verliest dus potentieel behoorlijk wat geld bij zulke toestellen. Om deze redenen heeft TotalEnergies beslist ze niet aan te bieden.

Welke merken laadpunten verdeelt TotalEnergies?

Voor AC-laadpunten werken we met eigen toestellen uit een fabriek in Frankrijk, maar ook met producten van Alfen (Nederland) en eNovates (België). DC-laders worden gekocht bij Alpitronic en ABB, allebei uit fabrieken in Noord-Italië. We vermijden producten die lang transport vereisen en willen toezien op een zo duurzaam mogelijke productie en logistiek.

Hebben de laadpalen van TotalEnergies een vaste laadkabel?

Onze thuislaadpaal heeft een kabel van minstens 7 meter lengte, om makkelijk alle types EVs te kunnen laden. Onze snellaadpalen hebben ook steeds vaste kabels. Enkel de laadpalen voor bedrijfssites komen in regel zonder vaste kabel. Deze is te bestellen op de enkele laadpunten type Style maar niet op de dubbele laadpalen type Park of van andere fabrikanten.

Is een thuislaadpunt veilig?

Ieder thuislaadpunt van TotalEnergies is goedgekeurd volgens de nationale en Europese veiligheidseisen. Daarnaast houdt TotalEnergies bij de installatie rekening met de voorwaarden en veiligheidseisen die worden opgelegd door het Algemeen Reglement op Elektrische Installaties (AREI). Dit houdt in dat de laadpunten op een apart beveiligd circuit worden aangesloten dat gedimensioneerd is voor het laden van een voertuig, inclusief de nodige beveiligingen zoals een Type A differentieelschakelaar en 6 mA lekstroomdetectie. Tijdens de verplichte keuring wordt de volledige thuislaadinstallatie geïnspecteerd, waardoor je zeker bent dat alles correct en veilig werkt. TotalEnergies activeert een laadpunt pas na ontvangst van een positieve AREI-keuring door de erkende inspectiedienst.

De laadkabel van mijn laadpunt / het laadpunt zelf is vuil, is het veilig om deze te kuisen?

Jazeker, de kabel is geïsoleerd en veilig om te reinigen met water. Gebruik geen bijtende reinigingsproducten of te heet water. Vermijd contact van de stekker met water, anders gaat die corroderen.

De muur waartegen ik het laadpunt wens te plaatsen is blootgesteld aan zeer veel zon, kan het laadpunt tegen deze warmte?

Het thuislaadpunt van TotalEnergies voldoet aan de strengste normen inzake weerstand tegen hitte of vocht. Extremen kunnen steeds optreden, maar het laadpunt zou moeten blijven functioneren. Contacteer de 24/7 eerstelijnssupport via het nummer op de zijkant van het toestel in geval van technische problemen.

Ik heb een eNovates laadpunt en ik wil een langere kabel aan mijn toestel, kan dat?

Neen, het toestel is standaard uitgerust met langst mogelijke laadkabel.

Ik ben over de stekker van mijn laadpunt gereden, wat moet ik doen?

Controleer of de stekker niet beschadigd en start eventueel een laadsessie op ter controle. Mogelijk zal de stekker geleidelijk minder goed functioneren en vervangen moeten worden. Dit gebeurt niet onder garantie.

Ik heb een Alfen laadpunt en ik wil een langere kabel aan mijn toestel, kan dat?

Neen, het toestel is standaard uitgerust met langst mogelijke laadkabel.