Home EVCharge Total Energies

FAQ - Installatie

Op deze pagina

Hoe verloopt de installatie van de laadinfrastructuur?

De installatie hangt af van de specifieke kenmerken van jouw locatie en de structuur van de oplossing die wordt uitgerold. Daarom gaat aan de installatie een fysieke of digitale audit vooraf. De fysieke audit wordt altijd uitgevoerd door één van onze gekwalificeerde installateurs. Aan de hand van de audit wordt een offerte opgemaakt in ons platform, die de klant online kan goedkeuren. De installatie wordt dan ingepland en binnen afgesproken termijnen uitgevoerd door dezelfde installateur die ook de audit (site survey) heeft uitgevoerd. Nadien wordt de installatie gekeurd door een erkende externe keuringsinstantie.

Zijn de inspectie en de keuring verplicht?

Ja, volgens de Belgische wetgeving en voor de verzekering is een keuring verplicht voordat je jouw laadpunt mag gebruiken.

Waar kan ik een thuislaadpunt laten installeren?

Jouw laadpunt kan buiten en binnen geïnstalleerd worden, afhankelijk van de indeling van het huis. We raden aan om het zo dicht mogelijk bij jouw zekeringkast te installeren. Het laadpunt wordt standaard tegen een muur in de garage of aan de oprit geplaatst, maar kan ook op een paal aan de oprit of in de tuin geïnstalleerd worden. In dat geval lopen de installatiekosten erg hoog op en dient de medewerker de meerkosten vaak zelf te dragen. Deze optie raden wij af omdat de installatie complex is en voor veel vertraging zorgt.

Ik wil laadpalen bestellen bij TotalEnergies maar wil eerst mijn bedrijfsparking heraanleggen, kan dat?

Bij een bestelling voor laadpalen op een bedrijfssite garanderen wij de prijzen voor hardware en installatie gedurende 6 maanden. Heb je meer tijd nodig, wacht dan best met de bestelling tot je zekerheid hebt over de beschikbaarheid van het terrein.

Moet ik een vergunning aanvragen om laadpalen te plaatsen?

AC-laadpalen zijn vergunningsvrij, maar voor DC-laders dient een vergunning te worden aangevraagd. Onze installatiedienst begeleidt je bij alle nodige stappen.

Wat is de procedure om bij een werknemer thuis een laadpunt te laten installeren?

Nadat we met jou als werkgever een overeenkomst hebben afgesloten over inhoud en prijs van het gewenste pakket, krijg je van ons een eigen account en een inlogcode die je naar elke medewerker stuurt die een laadpaal mag bestellen. Via de inlogcode komt de medewerker op een online intakeflow. Daar bepalen we met enkele eenvoudige vragen of de installatie mogelijk is en binnen de afgesproken configuratie valt. Bij complexe gevallen sturen we een installateur ter plaatse om een aparte offerte te maken. Voor elke aanvraag wordt een offerte opgemaakt die je als werkgever dient goed te keuren. Na jouw OK gaan we aan de slag met de planning en uitvoering van de installatie. Zowel jij als werkgever als jouw werknemer worden op de hoogte gehouden van alle stappen, tot en met de finale keuring die vereist is voor de activering van het laadpunt. TotalEnergies zorgt voor het complete proces!

Kan de installatie van mijn laadpunt doorgaan ook al ben ik niet aanwezig?

Tijdens de installatie van het thuislaadpunt dien je zelf aanwezig te zijn om de installateur te volgen en bij de aflevering de technische uitleg te krijgen. Zo vermijd je eventuele problemen, onduidelijkheid of vragen achteraf. Voorzie steeds om de volledige dag aanwezig te zijn.

Hoe lang duurt een standaard installatie?

Bij een standaard installatie rekenen we minimum op een tijdslot van 4 uur. We raden aan om de hele dag aanwezig te zijn voor het geval er vertragingen of complicaties optreden.

Moet ik zelf een installateur zoeken? Wie staat in voor de installatie van de laadinfrastructuur?

TotalEnergies zorgt voor een complete ontzorging vanaf de eerste contactname over audit, offerte, installatie, indienstname tot de verplichte AREI-keuring. Voor installaties op bedrijfssites kan de klant kiezen tussen een volledige installatie uitgevoerd door TotalEnergies of een 'Mounting&Commissioning' waarbij de klant zorgt voor de civiele werken en voedingsbekabeling, en TotalEnergies de toestellen enkel aansluit en activeert. Bij thuisinstallaties neemt TotalEnergies de volledige installatie op zich omwille van aansprakelijkheid en veiligheid. De huiseigenaar kan enkel zelf voorbereidende werken uitvoeren zoals graafwerken of het plaatsen van een wachtbuis, maar mag in geen enkel geval instaan voor de elektrische bekabeling en aansluiting.

Mijn werknemer verhuist naar een nieuw adres, kan de laadpaal worden meegenomen?

TotalEnergies kan de laadpaal op het oude adres demonteren en dezelfde dag installeren op het nieuwe adres. Hiertoe dient een nieuwe aanvraag in het portaal te worden gemaakt. De kosten van het weghalen worden toegevoegd aan de kosten van de nieuwe installatie. Voor het laadpunt zelf worden geen kosten aangerekend.

Kan een eNovates Single Wallbox thuislaadpunt slim laden op basis van het werkelijk huishoudelijk verbruik van een werknemer?

Ja, dat noemen we ‘dynamic load balancing’. DLB is een standaard functionaliteit in de thuislaadpalen van TotalEnergies die altijd voorrang geeft aan het huishoudelijk verbruik. Dat betekent dat als het huishouden veel verbruikt, de laadpaal trager zal laden. En als het huishouden minder energie verbruikt, zal de laadpaal meer energie ter beschikking hebben. De grenswaarden voor DLB worden ingesteld bij installatie van het laadpunt. Hierbij wordt tevens rekening gehouden met de beperkingen opgelegd door het Capaciteitstarief in Vlaanderen of eventuele andere verplichtingen.

Is het thuislaadpunt van TotalEnergies slim?

Ja. Onder slim laden verstaan we een lader die communiceert met ons monitoringplatform en die dynamisch zal laden, rekening houdend met allerhande factoren zoals het momentaan verbruik van de woning. Het toestel communiceert voortdurend met het EV Platform en rapporteert de maandelijks af te rekenen laadsessies. Via the cloud kunnen onze technische diensten upgrades doorvoeren en de nodige controles uitvoeren. Om dit mogelijk te maken is een abonnement vereist dat maandelijks afgerekend wordt op dezelfde factuur als de laadsessies.

Hoe lang duurt het om laadpalen te installeren na plaatsen van een bestelling bij TotalEnergies?

AC-laadpalen, zowel thuislaadpalen als op bedrijfssites, kunnen in regel binnen 3 maanden na goedkeuring van een offerte geplaatst worden. DC-palen vragen een langere doorlooptijd omwille van de benodigde vergunningen en bestelling van elektrotechnische componenten zoals hoogspanningscabines en transfo's, waardoor we minimaal 6 maanden moeten voorzien.

Mijn laadpaal thuis heeft een fel licht, kan ik dit dimmen?

De intensiteit van de ledring op het toestel kan vanop afstand aangepast worden. Vraag dit echter best meteen bij de installatie wanneer de monteur de werking van de paal toelicht.

Wat als mijn werknemer zelf een thuislaadpunt wil installeren?

Het kan gebeuren dat een werknemer recht heeft op een thuislaadpunt, maar dat hij liefst zelf een eigen laadpunt naar keuze installeert. Dit kan het geval zijn wanneer de werknemer wil genieten van het geldende belastingvoordeel op thuislaadinfrastructuur of wanneer deze een ander type laadpunt of laadpuntbeheerder wilt. Wanneer de werknemer niet over een thuislaadpunt van TotalEnergies beschikt, kan dit laadpunt niet gekoppeld worden met de back-office van de werkgever. Hierdoor verloopt de terugbetaling van de verbruikte elektriciteit niet automatisch. Indien het thuislaadpunt wel van TotalEnergies is, zal de terugbetaling wel automatisch kunnen verlopen. In beide gevallen zal de werknemer een extra VAA dienen te betalen op de terugbetaling van de laadsessies. Het huidige belastingregime laat namelijk niet toe om op het verbruik op eigen infrastructuur terugbetaald te krijgen zonder dat hier een VAA op betaald wordt.

Ik wil mijn installatieafspraak verplaatsen, hoe doe ik dat?

In de mail die je van de installateur hebt ontvangen, staat een link om de afspraak te wijzigen in de kalender van onze installatiepartner. Verander tijdig de afspraak om annulatiekosten te vermijden!

Kan een Alfen laadpunt slim laden op basis van het werkelijk huishoudelijk verbruik van een werknemer?

Ja, dit is mogelijk mits een extra licentie en een bijkomende module die via UTP-kabel aangesloten wordt op de P1 poort van de digitale meter. Voor dynamic load balancing bij een Alfen laadpunt is het aanbevolen om een digitale meter te hebben, aangezien bij een analoge meter extra kosten optreden voor bijkomend materiaal. Contacteer steeds je werkgever om deze optie te bespreken, omwille van de niet-standaard voorziene kosten.

Welke stroomsterkte krijgt het laadpunt toegewezen?

De laadsnelheid varieert naargelang de stroomsterkte (intensiteit van de elektrische stroom) die aan een laadpunt toegewezen wordt. Een EV laadt in regel aan 16A met 11kWh op een driefasig netwerk. Bij de instelling van het toestel houden we rekening met alle stroomverbruikers (of -producenten) in de woning en stemmen in Vlaanderen af op het capaciteitstarief.

Moet mijn werknemer een nieuw geïnstalleerd thuislaadpunt aanmelden?

Er geldt aanmeldingsplicht bij de netwerkbeheerder (Fluvius in Vlaanderen, Sibelga in Brussel, meerdere beheerders in Wallonië) en ook bij de brandverzekeraar moet het toestel aangemeld worden.

Mijn werknemer woont in een appartement met gedeelde garage, kan hier een laadpunt geïnstalleerd worden?

In principe heeft iedereen het recht om een eigen laadpunt te installeren op zijn of haar parkeerplaats en de nodige nutswerken te laten uitvoeren in de gemene delen. Hiervoor is echter wel een goedkeuring vanuit de Vereniging van Mede-Eigenaars (VME) nodig. Er zijn verschillende manieren waarop je een laadpunt kan installeren binnen een VME. Zo kan er gewerkt worden met een individueel systeem waarbij iedereen zijn/haar eigen laadpunt heeft en zelf instaat voor de installatie en bekabeling. Er zijn ook systemen waar gezamenlijke infrastructuur wordt aangekocht en gedeeld. Deze tweede oplossing wordt aanbevolen, waarbij de kosten voor de elektrische installatie en bekabeling worden gedeeld en iedereen individueel kan beslissen of ze hier een laadpunt op aansluiten of niet. In dit laatste geval is het dus perfect mogelijk om een thuislaadpunt van de werkgever te installeren. Het is dus zaak om samen met je werknemer te kijken naar zijn/haar specifieke situatie.

Is aanrijdbeveiliging verplicht bij een installatie op een paal?

Een laadpunt dat op een paal gemonteerd is, moet altijd beschermd worden met een fysieke beveiliging tegen mogelijke aanrijding, ongeacht of de paal op een privé-adres, een bedrijfssite of in het publiek domein staat. Dat kan een beugel zijn of enkele paaltjes die door onze installateur mee geïnstalleerd worden bij de plaatsing van de paal. Zonder deze beveiliging zal de installatie niet AREI-gekeurd kunnen worden.

Waarom zijn er 2 techniekers nodig bij een installatie met kruipkelder, en kan ik hier zelf niet meehelpen?

Bij werken in een kruipkelder is het volgens de ARAB (veiligheidsvoorschriften) verplicht om twee getrainde personen aanwezig te hebben, waarbij één van hen optreedt als veiligheidswacht.

Kan de installatie in meerdere delen uitgevoerd worden?

Neen, een installatie proberen we altijd in één interventie uit te voeren om voorrijkosten te besparen.

Ik was niet thuis op de dag van installatie, welke zijn de eventuele gevolgen?

Contacteer je werkgever om de toepasselijke procedure te kennen. Annulatiekosten treden automatisch op wanneer een installatie niet kan doorgaan omwille van afwezigheid of indien de woning niet toegankelijk is.

Mijn wagen wordt vroeger/later geleverd dan aangegeven in mijn formulier, waar kan ik dit aanpassen?

Contacteer je werkgever om de datum aan te passen in het aanvraagplatform. De installatiepartner wordt dan verwittigd en kan er rekening mee houden om eventueel een andere datum in te plannen.

Mijn keuringsattest was niet conform, wat moet ik nu doen?

De installatiepartner zal contact opnemen om de inbreuken te verklaren. Als de inbreuk een gevolg is van de installatie van het laadpunt, zal deze gecorrigeerd worden door middel van een interventie. Als de inbreuk gelinkt is aan de reeds bestaande installatie, bv een ontbrekende aarding van de woning, zal de installatiepartner niet tussenkomen en dien je zelf te zorgen voor een herstelling om nadien de herkeuring te vragen. De hierdoor opgetreden kosten voor herkeuring vallen ten laste van je werkgever.

Ik heb na de keuring mijn stroomschema's ontvangen, mag het laadpunt geactiveerd worden?

Neen, enkel wanneer wij de conforme keuringsdocumenten ontvangen na de keuring wordt het laadpunt geactiveerd. Hier worden geen uitzonderingen op toegestaan.

Is er een herkeuring nodig wanneer mijn laadpunt verwisseld wordt (door een defect bijvoorbeeld) ?

Ja, volgens de AREI-regelgeving moet bij een wijziging van laadpunt een nieuwe keuring uitgevoerd worden. Na de interventie om het laadpunt te verwisselen vraagt de installatiepartner de keuring aan.

Wat als mijn werknemer zelf een deel van de installatiewerken wil uitvoeren om kosten te besparen of meerkosten te vermijden?

Een werknemer kan zelf in beperkte mate werken uitvoeren zoals graafwerken, plaatsen van wachtbuizen, aanbrengen van kabelgoten of -doorvoeringen. Het trekken van kabels of werken aan het elektrisch bord worden niet toegestaan omdat deze onder de verantwoordelijkheid van TotalEnergies vallen en zowel een risico inzake veiligheid als aansprakelijkheid inhouden. In zulk geval kan TotalEnergies bovendien geen enkele garantie of naverkoopservice bieden, wat nadelig kan zijn voor werkgever en werknemer. Informeer vooraf bij TotalEnergies naar de mogelijkheden en voorwaarden.

Zijn kabelgoten onderdeel van het standaard installatiepakket?

Neen, de kabels worden vastgezet met klemmen, niet in goten. Wens je goten, dan dien je die zelf voorzien voor of na de installatie.