Home EVCharge Total Energies

Stappen naar een thuislaadinfrastructuur

Je bedrijf heeft een ambitie bepaald en beslist om te faciliteren in thuislaadinfrastructuur voor werknemers. Een thuislaadpunt is de meest comfortabele laadoplossing voor werknemers.

4SyUf9MvWjU-unsplash

4.2.0 Stappen naar een thuislaadinfrastructuur

Je bedrijf heeft een ambitie bepaald en beslist om te faciliteren in thuislaadinfrastructuur voor werknemers. Een thuislaadpunt is de meest comfortabele laadoplossing voor werknemers: een gegarandeerde laadplek aan de deur en een volledig opgeladen auto de volgende dag.

Een thuislaadpunt is zo goed als altijd een mode 3 laadpunt waarbij de werknemer zich met zijn of haar laadpas kan identificeren. Afhankelijk van het model variëren deze in vermogen van 3,7 tot 22 kW.

Samengevat brengt een thuislaadpunt de volgende voordelen met zich mee:

  • De werknemer kan altijd met een volle batterij vertrekken.
  • Laadzekerheid: nooit zoeken naar een vrije laadplek
  • Goedkoper dan publiek laden
  • Potentieel om gebruik van lokaal opgewekte energie te optimaliseren

4.2.1 Beslis in welke mate je gaat faciliteren

Als werkgever kan je op verschillende manieren faciliteren in thuislaadinfrastructuur voor je werknemers.

Je kan ervoor opteren om enkel de thuislaadkosten terug te betalen en de werknemer zelf te laten investeren in de infrastructuur. Hierbij kan de werknemer tot 2024 genieten van een belastingvoordeel omtrent alle kosten gerelateerd aan de aankoop, installatie en keuring van het thuislaadpunt.

Een tweede manier is om samen met de terugbetaling van de thuislaadkosten ook volledig of gedeeltelijk te financieren in de aankoop en installatie van thuislaadinfrastructuur voor je werknemers.

Voor werknemers met een bedrijfswagen geeft de terugbetaling van de elektriciteit en het financieren van een thuislaadpunt geen aanleiding tot extra Voordeel Alle Aard (VAA). Dit zit namelijk al reeds verrekend in het VAA van de bedrijfswagen. Aangezien dit voor werknemers zonder bedrijfswagen niet het geval is, wordt er voor hen wel een VAA verrekend.

4.2.2 Hoe gaat de terugbetaling van elektriciteitskosten in zijn werk?

Als werkgever betaal je de kosten terug van de elektriciteit die je werknemer verbruikt wanneer hij/zij het elektrische voertuig oplaadt met zijn/haar meegeleverde laadpas.

Om deze terugbetaling mogelijk te maken, dient de werknemer iedere laadsessie te starten via een authenticatie met zijn/haar laadpas aan het thuislaadpunt. De laadsessie zal vervolgens worden opgevolgd en opgeslagen. Op het einde van een op voorhand afgesproken periode, meestal maandelijks, zal zowel de verrekening als terugbetaling plaatsvinden. De werknemer zal dan door de laadpaalbeheerder worden terugbetaald voor zijn verbruikte elektriciteit. De laadpaalbeheerder stuurt op zijn beurt dan weer de rekening naar de werkgever.

Als jouw werknemer een thuislaadpunt van TotalEnergies installeert, zal deze bij de installatie een mail ontvangen om de EV Home-app te configureren zodat de terugbetaling automatisch kan gebeuren. Via de EV Home-App kunnen je werknemers tevens hun laadgeschiedenis met de meegeleverde laadpas bekijken. Dit maakt het voor de werkgever ook mogelijk om het gebruik en de facturatie bij te houden in een EV Platform.

Om de terugbetaling te kunnen laten gebeuren, dienen je werknemers enkel hun account in te stellen door een laadpunt en laadpas te registreren en aan te geven op welke bankrekening ze de terugbetaling willen ontvangen. TotalEnergies verzorgt dan maandelijks de verrekening en terugbetaling aan de werknemers.

De terugbetaling van de elektriciteit dient te gebeuren aan de hand van het huidige elektriciteitstarief van de werknemer. Hierbij wordt van de werknemers verwacht dat ze periodiek de volledige elektriciteitsprijs updaten. Omdat dit proces heel administratief intensief en voor iedere werknemer anders is, past TotalEnergies, net als alle andere spelers in de markt en in overleg met sectorfederatie EV Belgium, het CREG-tarief toe.

Dit is het gemiddelde tarief voor een particulier elektriciteitscontract voor een woning met digitale elektriciteitsmeter en een geschat jaarlijks verbruik van 8000 kWh, berekend door de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG). TotalEnergies past elke maand automatisch het nieuwe tarief toe op de afrekening van de afgelopen maand. Op deze manier volgt de terugbetaling de algemene prijsevolutie van de elektriciteitsprijzen en blijft de administratieve last beperkt.

Naast een eigen laadpas krijgen de eigenaars van een TotalEnergies thuislaadpunt ook een tweede laadpas meegeleverd voor gastgebruikers. Deze laadpas laat het toe dat andere voertuigen aan het laadpunt laden zonder dat het elektriciteitsverbruik wordt verrekend aan de werkgever. De werknemer krijgt dus geen vergoeding voor het laadverbruik met deze laadpas.

4.2.3 Technische keuzes

Kies je best voor een wallbox of een laadpunt op paal? Worden de laadstations best voorzien van een vaste kabel? Wat is het optimale vermogen voor een thuislaadpunt?

Kies je best voor een wallbox of een laadpunt op paal?

Laadstations bestaan in verschillende vormen en uitvoeringen. Een laadstation kan aan de muur (wallbox) of op een paal geïnstalleerd worden. Maar wat is nu het best? Wanneer er een muur aanwezig is, is het aangewezen om zoveel mogelijk te werken met muuropstellingen. Dit biedt grote voordelen naar veiligheid aangezien de laadobjecten zo niet aangereden kunnen worden. Daarnaast zijn deze laadstations veel goedkoper en makkelijker te installeren dan laadpunten op paal. Bij een montage op paal komen belangrijke extra kosten kijken en dient extra aanrijbeveiliging te worden voorzien. Deze optie wordt daarom best zoveel mogelijk vermeden.

Worden de laadstations best voorzien van een vaste kabel?

Of de thuislaadstations voorzien worden van een vaste kabel of niet hangt af van persoonlijke voorkeur. Aangezien een thuislaadpunt meestal slechts door één voertuig wordt gebruikt raden we aan dit thuislaadpunt te voorzien van een vaste kabel. Dit zorgt voor meer gebruiksgemak aangezien de laadkabel enkel ingeplugd en uitgetrokken hoeft te worden.

Wat is het optimale vermogen voor een thuislaadpunt?

Het vermogen van het laadpunt wordt uitgedrukt in kilowatt (kW) en bepaalt de snelheid van laden. Het optimale vermogen voor een thuislaadpunt hangt af van het maximale laadvermogen van het voertuig en de netaansluiting. Plug-in hybrides kunnen vaak maar aan 3,7kW opladen, terwijl het maximale vermogen bij de meeste BEV’s beperkt is tot 11kW. Het elektriciteitsnet waarop de woning is aangesloten, kan het opladen ook beperken tot 7,4kW indien het gaat om een net van 1x230V (éénfasig) of 3x230V (driefasig) in plaats van een krachtiger net van 3x400V+N (driefasig met nulleider).

Hoe hoger het vermogen van het laadpunt en de wagen, hoe hoger de laadsnelheid. Maar let op, in Vlaanderen wordt piekverbruik door de netbeheerder ontraden door middel van het capaciteitstarief. Bij hogere vermogens zal de kost voor dit tarief dan ook oplopen. Om dit vermogen te beperken, is het interessant om een laadpunt te installeren dat over smart charging mogelijkheden beschikt. Hier wordt in hoofdstuk 7.2.4 verder op ingegaan.

Kies voor een slim laadpunt

Er bestaan twee soorten laadpunten, namelijk “domme” en “slimme” laadpunten. “Domme” laadpunten zijn niet geconnecteerd met het internet, waardoor deze niet vanop afstand geconfigureerd en aangestuurd kunnen worden. Daarnaast is de terugbetaling van de elektriciteitskost niet mogelijk. “Slimme” laadpunten zijn wel geconnecteerd met een beheerplatform via het internet. Met dit platform kunnen de laadpunten worden aangestuurd. Daarnaast is het mogelijk om de laadsessies te registreren en de info door te sturen naar het beheerplatform waardoor ook de terugbetaling van deze laadsessies mogelijk is. De connectie met het internet maakt het ook mogelijk dat problemen rechtstreeks vanop afstand kunnen worden opgelost. De connectiviteit kan afhankelijk van het type laadpaal verlopen via WiFi, Ethernet of GPRS.

Wat kan TotalEnergies jou bieden?

Bij TotalEnergies maken we het voor jou als werkgever gemakkelijk. We bieden één type laadpunt aan dat geschikt is voor al jouw werknemers. Dit laadpunt is ontwikkeld in samenwerking met een Belgische fabrikant en is compatibel met alle huidige types PHEV en EV. Het beschikt tevens over een ecologisch design en is recycleerbaar. Het laadpunt is compact en neutraal ontworpen en beschikt over de volgende technische kenmerken:

  • Één- en driefasige aansluiting mogelijk
  • Compatibel met alle elektriciteitsnetten (230 V of 400V)
  • Laadvermogen tot 22 kW (een configuratie in bv. 7,4 kW of 11 kW is mogelijk)
  • 7 meter vaste laadkabel met type 2 stekker
  • Geconnecteerd laadpunt (4G) met toegang tot verschillende diensten van TotalEnergies (o.a. online laadopvolging, terugbetaling van elektriciteitskosten, …), incl. 24/7 ondersteuning
  • Geïntegreerd systeem voor dynamisch slim laden
  • Open communicatie via het Open Charge Point Protocol

4.2.4 Kies voor slim laden

Wanneer je slim wil omspringen met het beschikbare vermogen van de woning, is dynamische load balancing zowat een must voor jouw thuislaadpunt.

Dynamische load balancing maakt het mogelijk om het laadvermogen doorheen de tijd en op basis van andere gebruikers te sturen. Hierdoor kan je je totale verbruikspiek zo laag mogelijk houden. Met de invoer van het capaciteitstarief is het namelijk raadzaam deze piek zo laag mogelijk te houden.

Dynamische load balancing geeft je niet enkel de optie om je piekverbruik laag te houden, maar het biedt daarnaast ook de opportuniteit om lokaal opgewekte energie zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Dit kan door het beschikbare vermogen voor je thuislaadpunt te verhogen wanneer de productie van lokale energie hoog is.

Het slimme thuislaadpunt van TotalEnergies voldoet aan al je huidige en toekomstige behoeften. Tijdens de installatie stelt onze technieker een vermogensplafond in dat tijdens het laden ten alle tijden zal worden gerespecteerd. Het laadpunt past zijn laadvermogen aan op basis van het ingestelde maximale piekverbruik. Hierbij maakt het niet uit van welke teller je woning voorzien is, load balancing van TotalEnergies functioneert namelijk op zichzelf.

Daarnaast is het laadpunt hardwarematig klaar voor nieuwe technologieën zoals Plug&Charge-toepassingen. Door het gebruik van gestandaardiseerde protocollen zoal EEBus is het daarnaast ook mogelijk om het laadpunt te integreren in een Home Energy Management System (HEMS).

In dit voorbeeld is er een maximaal stroomsterkte ingesteld van 25A. Doormiddel van dynamische load balancing wordt het maximale beschikbare vermogen voor het laadpunt in de avond, wanneer het elektriciteitsverbruik hoger ligt, beperkt. Op deze manier zal het totale verbruik van de woning de ingestelde grens niet overschrijden. Wanneer er terug voldoende beschikbaar vermogen is, zal het laadpunt terug aan zijn maximale vermogen kunnen leveren.

4.2.5 Hoe organiseer ik het thuisladen?

Het organiseren van thuisladen lijkt soms moeilijk, maar met de juiste aanpak en leverancier is thuisladen relatief eenvoudig. Als werkgever kan je op verschillende manieren faciliteren.

Kosten - Pakketten

Het organiseren van thuisladen lijkt soms moeilijk, maar met de juiste aanpak en leverancier is thuisladen relatief eenvoudig. Als werkgever kan je op verschillende manieren faciliteren. Aangezien de meeste bedrijven de ontzorging en het comfort van de werknemer vooropstellen, wordt er vaak gekozen om in de installatie van het thuislaadpunt en de terugbetaling van de stroomkosten te voorzien.

Het is belangrijk om op voorhand te bepalen welke kosten door jou als werkgever worden gedragen bij de installatie van een laadpunt. Je wil namelijk uitschieters (lange kabelafstanden, nood aan netverzwaring etc.) voorkomen. Hierdoor is het aangeraden te werken met een vast budget. De meeste werkgevers opteren ervoor om een budget tussen € 1750 en € 2500 excl. BTW te voorzien voor de installatie van een thuislaadpunt. Dit bedrag is afhankelijk van de gekozen uitvoering en opties.

Om jou als werkgever te ondersteunen in het bepalen van dit budget, en de bijkomende administratieve handelingen, biedt TotalEnergies een basispakket aan. Dit basispakket bevat alle onderdelen voor een standaardinstallatie, zoals het laadpunt, de bekabeling, keuring etc. Wanneer er specifieke werken, zoals een montage op paal of een netverzwaring nodig zijn, komen deze boven op het basispakket. Deze worden dan rechtstreeks gefactureerd aan de werknemer terwijl het basispakket wordt gefactureerd aan de werkgever.

BasispakketOpties tegen betaling
Montage tegen muurMontage op paal in vaste ondergrond
Tot 15m elektriciteits- en communicatiebekabeling in de woningExtra bekabeling als er meer dan 15m kabel nodig is tussen de lader en elektriciteitskast
Werkuren en verplaatsingskosten van een door TotalEnergies erkende installateurBijkomende werkuren installateur indien dit vereist is in complexe situaties (kelder, kabellengte van meer dan 15m, montage op paal, etc.)
Meetapparatuur voor slim laden
AREI-keuring door erkend organisme

Stappenplan thuisladen

Bij TotalEnergies heb je als bedrijf steeds toegang tot een online platform om aanvragen rond thuislaadpunten op te volgen, offertes goed te keuren etc. Daarnaast heeft TotalEnergies het ideale stappenplan opgesteld om het thuisladen zo efficiënt mogelijk te organiseren:

1. Thuislaadmogelijkheden in kaart brengen

Je start met het maken van een inventarisatie van de thuislaadmogelijkheden van je werknemers. Hierbij is het belangrijk om naast de technische mogelijkheden, ook de ruimtelijke aspecten van de woning in kaart te brengen. Werknemers zonder eigen oprit of garage hebben namelijk niet de mogelijkheid tot de installatie van een thuislaadpunt.

2. De online intake invullen

Zodra je hebt vastgesteld dat een werknemer in aanmerking komt voor een thuislaadpunt, kan deze zich registreren op het TotalEnergies registratieportaal. Via deze weg kunnen zij alle nodige gegevens over hun woning verstrekken, om zo de mogelijke laadoplossing te bepalen. Indien nodig komt er een installateur ter plaatse om deze inschatting te maken. Op basis van de verzamelde informatie zal TotalEnergies een offerte opmaken en aan de werkgever bezorgen. Wanneer deze bevestigd wordt, zal de aanvraag naar de installateur verzonden worden.

3. Een afspraak maken

Onze installatiepartner neemt contact op met je werknemer om een datum af te spreken voor de installatie van het laadpunt. Hierbij wordt gericht om het laadpunt minstens een maand voor de levering van de elektrische wagen te installeren.

4. De installatie

Als er geen extra werken of bijkomende opties van toepassing zijn, zal de installatie van het laadpunt ongeveer een halve dag in beslag nemen.

5. Keuring

Na de installatie zal een onafhankelijke keuringsinstantie de installatie van het laadpunt inspecteren en keuren volgens de AREI-normen.

6. Inbedrijfstelling

Via het online portaal krijgt je werknemer groen licht om zijn/haar laadpunt te gebruiken. Daarnaast ontvangen ze de nodige handleidingen voor het installeren van de EV Home-app, om de laadpas te koppelen en de terugbetaling van elektriciteitskosten te configureren.

7. Aanmelding

Je werknemer dient zijn/haar laadpunt aan te melden bij de netbeheerder. In Vlaanderen (Fluvius) en Wallonië (o.a. ORES) is het verplicht om dit te doen. In Brussel (Sibelga) moet dit momenteel nog niet, maar dit zal op korte termijn ook verplicht worden. Naast de aanmelding bij de netbeheerder, is het aan de werknemer aan te raden het laadpunt ook te melden aan de brandverzekeraar.[JB1]

Medewerkers zonder mogelijkheid tot thuisladen kan je best begeleiden bij het zoeken naar publieke laadoplossingen. Hierbij speel je als werkgever voornamelijk een informerende rol omtrent de locaties van publieke laadpalen, het gebruik van een publieke laadpas en de aanvraag van een publiek laadpunt.

Hoe gebruik je een thuislaadpunt?

Eens het thuislaadpunt geïnstalleerd en geconfigureerd is, is het belangrijk om de laadpas van TotalEnergies te koppelen aan het thuislaadpunt. Deze laadpas wordt namelijk voor iedere laadsessie gebruikt ter identificatie. Deze registratie dient te gebeuren door de werknemer zelf via het online platform.

Wanneer de laadpas en het laadpunt gekoppeld zijn, registreert het laadpunt alle gegevens van de laadsessies en stuurt het deze door naar het beheerplatform. Op basis van het ingestelde tarief vindt er dan maandelijks een automatische verrekening plaats. Deze verrekening verloopt zoals beschreven in paragraaf 4.2.2.

Maak goede afspraken

Wanneer het thuislaadpunt volledig operationeel is, dienen er duidelijke afspraken vastgelegd te worden rond de terbeschikkingstelling van het laadpunt.

Een eerste afspraak heeft betrekking tot de eigendom van het thuislaadpunt. Thuislaadpunten blijven normaliter in eigendom van de werkgever gedurende een vastgestelde afschrijfperiode. Dit is meestal de leasetermijn of aankooptermijn van de eerste elektrische wagen.

Na deze periode gaat het eigendomsrecht over naar de werknemer. Wanneer een werknemer vroegtijdig vertrekt of ontslagen wordt, kan het laadpunt worden weggenomen of kan compensatieregeling worden toegepast. Hierbij betaalt de werknemer een vooraf bepaald percentage van de nieuwwaarde van het laadpunt. Bijgevoegd cijfervoorbeeld gaat uit van een laadpuntinstallatie ter waarde van €2000 en een afschrijvingsperiode van 5 jaar.

Vertrek inProcentuele terugbetalingCompensatie te betalen door werknemer
Jaar 1100%€2000
Jaar 280%€1600
Jaar 360%€1200
Jaar 440%€800
Jaar 520%€400

Een tweede afspraak heeft betrekking op het verhuizen van het laadpunt. Wanneer de werknemer verhuist, wordt er meestal geopteerd om de verplaatsing van het laadpunt op kosten van de werknemer te laten uitvoeren. De werkgever is namelijk niet verantwoordelijk voor deze kosten.

Ontdek onze Startersgids Elektrische Mobiliteit voor Fleetowners

In onze gratis gids vind je een handig overzicht van de belangrijkste stappen in het vergroeningsproces van elke zakelijke vloot. download hem nu!


Ontdek onze laatste blogs

Blog

MVO-beheer: TotalEnergies wordt beloond voor zijn inzet!

Blog

Nieuwe laadpunten in Wallonië

Blog

Klantgetuigenis – Effia België