Laden onderweg
Publiek laden kan op verschillende locaties. Zowel op het openbaar domein (langs de straat, publieke parking etc.) als op privaat domein (parking van retailer, winkelcentrum etc.) zijn er publieke AC-laadpalen te vinden.
4.3.1 Publiek laden faciliteren
Publiek laden kan op verschillende locaties. Zowel op het openbaar domein (langs de straat, publieke parking etc.) als op privaat domein (parking van retailer, winkelcentrum etc.) zijn er publieke AC-laadpalen te vinden.
Als werkgever faciliteer je best ook in publiek laden. Dit verhoogt het comfort van je werknemers drastisch. Publiek laden is voor alle EV-rijders namelijk een belangrijke laadoplossing voor laden op bestemming of onderweg. Daarnaast is het ook de voornaamste methode van laden voor bestuurders zonder thuislaadpunt. Wanneer je publiek laden gaat faciliteren, wil dit niet zeggen dat je het als bedrijf ook gaat prioriteren. Als bedrijf kan je nog steeds de prioriteit bij bedrijfs- en thuisladen leggen, maar vanuit comfort publiek laden toelaten voor wanneer dit nodig is.
Het faciliteren van publiek laden kan eenvoudig door een publieke laadpas ter beschikking te stellen. Dit is een RFID-badge waarmee EV-rijders zich kunnen identificeren aan laadpalen. Zo kan de laadsessie gestart, gestopt en verrekend worden aan de gebruiker. Laadpassen worden standaard uitgegeven door eMobility Service Providers (eMSP). Dit zijn marktpartijen die zich bezighouden met het aanbieden van mobiliteitsdiensten waaronder laadpassen. TotalEnergies is naast CPO ook eMSP en geeft dus ook zelf laadpassen uit. Deze laadpassen kunnen worden aangevraagd door bijvoorbeeld de fleet manager van jouw bedrijf.
Werknemers met een thuislaadpunt van TotalEnergies krijgen standaard een laadpas bij de installatie van hun thuislaadpunt. Deze kaart is niet enkel te gebruiken voor de terugbetaling van thuislaadsessies, maar kan ook gebruikt worden om publiek te laden. Gebruikers van een PHEV kunnen er zelfs brandstoffen mee tanken.
4.3.2 Kies voor de juiste laadpas: het belang van interoperabiliteit en beheermogelijkheden
De keuze voor de juiste laadpas is essentieel voor de laadmogelijkheden en het comfort van je werknemer.
Je wilt namelijk voorkomen dat je werknemer voor een laadpaal staat waar zijn/haar laadpas niet werkt.
Bij het gebruik van een laadpas wordt er een connectie gemaakt tussen het beheerplatform van de eMSP en dat van de CPO, ook wel de EV-roaming genoemd. Deze roaming laat toe dat je met een laadpas van één eMSP kan laden op het laadnetwerk van meerdere CPO’s in het binnen- en buitenland. Je laadpas is dus interoperabel. Deze interoperabiliteit wordt verzekerd door het werken met roamingsplatformen (bv. GIREVE en e-clearing.net) of bilaterale akkoorden tussen eMSP en CPO.
Bij de keuze van laadpas is het dus belangrijk om na te gaan hoe deze interoperabiliteit gewaarborgd wordt door je eMSP en hoe groot het laadnetwerk is waarvan je gebruik kan maken. Bij TotalEnergies zit je alvast goed. Met onze laadpas heb je een optimale dekking in het binnen- en buitenland. Zo kan je terecht bij meer dan 13.000 openbare laadstations in België en meer dan 350.000 laadpunten in heel Europa.
Naast interoperabiliteit is het hebben van voldoende beheermogelijkheden rond de laadpas ook van groot belang. Hieronder valt alles wat betrekking heeft op de aanvraag en activatie van laadpassen tot de controle op de facturatie. Dit kan voor veel bedrijven tijdsintensief zijn. Een laadpas met een duidelijk beheerplatform is dus zeker geen overbodige luxe.
Bij TotalEnergies krijgt elke klant toegang tot ons MoblityBusiness-platform voor het volledige beheer en de opvolging van laadpassen. Je kan via dit platform laadpassen bestellen, activeren en toekennen aan werknemers. Daarnaast kan je ook het verbruik opvolgen. Met ons MobilityBusiness-platform kan je verder de volledige vloot en bijhorende TCO online beheren. Zo krijg je eenvoudig inzicht in alle kosten voor het bezit en gebruik van de voertuigen, van aankoop/lease tot elektriciteitsgebruik en onderhoud.
4.3.3 Hoe vind je een publieke laadpaal?
Je kan een publieke laadpaal op verschillende manieren vinden. De eenvoudigste optie is om de laadpaal via de mobiele applicatie van je eMSP te vinden.
TotalEnergies heeft een mobiele applicatie ontwikkeld voor publieke laadpalen in Europa. Hierbij kan je filteren op de verschillende types van aansluitingen en vermogen. Ook het uitstippelen van een route langs of naar een specifieke laadpaal is een optie. Daarnaast biedt de app ook de mogelijkheid om een laadpas te koppelen waardoor het verbruik opgevolgd kan worden.
Veel voertuigmerken bieden ook de optie om via het infotainmentsysteem van het voertuig te zoeken naar laadstations. Sommige gaan zelfs een stapje verder door op basis van het resterende rijbereik automatisch laadstops toe te voegen aan de route.
Tegenwoordig zijn laadpalen, waaronder die van TotalEnergies ook eenvoudig te vinden binnen de veelgebruikte navigatie-apps zoals Google Maps, Waze, Apple Kaarten etc.
4.3.4 Publieke laadpaal aanvragen
Werknemers zonder eigen oprit of garage zijn aangewezen op publieke laadinfrastructuur als ze nabij de woning hun voertuig willen opladen.
Uiteraard is de beschikbaarheid van een laadpaal in de nabijheid afhankelijk van de locatie van de woning. Er komen in België dagelijks publieke laadpalen bij, maar toch kan het voorkomen dat niet iedereen directe toegang heeft tot een laadpaal in de buurt.
Om hiervoor een oplossing te bieden, is in Vlaanderen het systeem van ‘Paal volgt Wagen’ opgezet. Hierbij kan iedereen met een elektrische wagen (zowel particuliere wagens als bedrijfswagens) een publieke laadpaal binnen 250 meter van de woning aanvragen. Voorwaarde is wel dat er geen mogelijkheid is om een laadpunt op privaat domein van de woning te installeren. Via het e-loket van de vlaamse overheid kan je een publieke laadpaal aanvragen.
WIST JE DAT?
Wanneer je als bedrijf geen mogelijkheid hebt om laadinfrastructuur op de bedrijfssite te voorzien en er geen publiek toegankelijke laadpalen in de buurt zijn, kan je in Vlaanderen ook een publieke laadpaal binnen 250 meter van je bedrijf aanvragen.
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Wallonië is het op dit ogenblik niet mogelijk om een publieke laadpaal aan te vragen. Deze gewesten hanteren namelijk een andere uitrolstrategie. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hanteert samen met distributienetbeheerder Sibelga een datagestuurde uitrolstrategie, waarbij er op basis van vaste criteria laadpalen worden uitgerold. Via de website van electrify.brussels ken je wel een adres doorgeven waarvan je vindt dat er nood is aan een laadpaal.
Je hebt als werkgever dus geen directe invloed op de plaatsing en locatie van publieke laadpunten. Wij raden aan om wel een informerende rol op te nemen en je werknemers doorheen het aanvraagproces te loodsen. De aanvraag moet wel door de werknemer zelf worden uitgevoerd. Daarnaast kan er bij grote noodzaak ook steeds contact opgenomen worden met de betreffende stad of gemeente. In Vlaanderen kunnen zij bijvoorbeeld strategische laadpalen aanvragen en zo rekening houden met plaatsen waar zich een hoge laaddruk situeert.
4.3.5 TotalEnergies als spilfiguur in publieke uitrol België
TotalEnergies heeft zelf ook een belangrijke rol in de uitrol van publieke laadinfrastructuur. De afgelopen jaren heeft TotalEnergies verscheidene aanbestedingen gewonnen voor concessies omtrent laadinfrastructuur in België.
Zo is TotalEnergies actief in o.a. het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, stad Antwerpen, stad Gent, provincies Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen en recent ook in het Waalse Braine L’Alleud.
In aanvulling van deze consessies heeft TotalEnergies ook een eigen netwerk dat gekoppeld is aan onze tank- en servicestations. Op deze locaties rollen wij momenteel in grote getalen publiek toegankelijke laadinfrastructuur uit, met name snellaadinfrastructuur tot 400 kW.
4.3.6 Gratis laadinfrastructuur op jouw bedrijfssitee?
TotalEnergies biedt jou de mogelijkheid om volledig gratis laadinfrastructuur te voorzien op jouw bedrijfssite via ‘Charging as a Service’.
In dit model draagt TotalEnergies de volledige investering zelf, van de laadpalen tot de elektrotechnische werken. Ook de onderhouds- en beheerkosten komen voor rekening van TotalEnergies .
Als bedrijf komen er dan ook geen investerings- of recurrente kosten voor jouw rekening. De enige kost die je zal hebben, is een vaste vergoeding per geladen kWh. Dit is enkel van toepassing op voertuigen uit jouw eigen vloot. Voor werknemers met een eigen wagen, bezoekers of externen die komen laden, wordt deze vergoeding rechtstreeks verrekend met hun eMSP. Als bedrijf betaal je dus enkel voor het laden van je eigen vloot.
Het laadtarief dat wordt toegepast, is afhankelijk van verschillende factoren zoals het aantal laadpunten, de totale investeringskost, het potentieel aan laadsessies en de mate waarin laadpunten ook publiek toegankelijk zijn. Daarnaast is er ook een verschil tussen het laadtarief op normale of snellaadinfrastructuur.
Een andere belangrijke factor in de tariefzetting is het energiecontract. Idealiter werkt TotalEnergies voor Charging as a Service met een eigen elektriciteitsmeter en energiecontract. Aangezien TotalEnergies zelf energie levert, kan er voordeliger energie gebruikt worden voor de laadinfrastructuur. Dit heeft een gunstig effect op het toegepaste laadtarief.
Ben je geïnteresseerd in een Charging as a Service oplossing voor jouw site? Neem dan contact op met TotalEnergies. Wij bekijken graag samen met jou de mogelijkheden en maken vrijblijvend een voorstel op maat op.
Ontdek onze Startersgids Elektrische Mobiliteit voor Fleetowners
In onze gratis gids vind je een handig overzicht van de belangrijkste stappen in het vergroeningsproces van elke zakelijke vloot. Download hem nu!